/// YRITTÄJÄLLE

 

 

Hyvä yrittäjä,

 

Sulje silmäsi. Ajattele kaunista naista rantavedessä.

Minä näen värikkään kuvan. Kirkas uimapuku, ruskettunut iho, kauniit kasvot ja turkoosi vesi. En tiedä, onko silmiini avautunut kuva jokin aiemmin näkemäni ja siten todellinen, vai kenties mielikuvitukseni tuotetta ja näin ollen monen näkemäni kuvan summa.

Kadunvarisen alusvaatemainosten kultakausi alkoi minun nuoruudessani, kun esimerkkiänsä näyttänyt Hennez & Mauriz löysi uudenlaisen mainostapansa. Minä ja ikätoverini näimme tuhansia ja taas tuhansia kuvia käsitellyistä alusvaatevartaloista jokaisella kävelyretkellämme. Tuon muiston varjossa en pidä laisinkaan sattumana sitä, että lähes jokainen ystäväpiirini naisista on kärsinyt jonkinlaisesta syömishäiriöstä tai minäkuvan vaurioitumisesta. Se kuulostaa hölmöltä, mutta niin siinä kävi.

Me emme taida koskaan oppia. Vaikka moni mieltääkin paljaalla vartalolla mainostamisen nykyään typeräksi, löytyy sukupuolta ja liioiteltua seksikkyydellä korostettuja mainoskuvia kaikkialta. Päiväkotien vierestä ja ala-asteen bussipysäkin seinältä.

Tulin kerran ajatelleeksi: mitä minulle ja ikätovereilleni olisi käynyt, mikäli me olisimme ehdollistuneet ja tottuneet tavalliseen vartaloon? Mitä jos me olisimme nähneet katujen varsilla tuhansia ja taas tuhansia kuvia normaaleista ihmisistä? Olisimmeko me voineet paremmin? Olisivatko sairauteen kuolleet kaverit vielä elossa?

Minä en tiedä siihen vastausta.

 

En kuitenkaan halua ottaa riskejä. Minä haluan, että jokainen tarjoamme viestintäkeino ja ratkaisu on hiottu niin järjestelmällisellä tarkkuudella, ettei sen lopputulema anna millään tavalla vääristynyttä kuvaa ihmisestä ja ihmisen vartalosta. Minä haluan, että työmme jälki sopii myös jokaisen lapsen ja nuoren silmille, tarjoten heille realistisen ja lempeän ihmiskuvan.

Rohkeutta on monenlaista. Jos me haluamme asioiden muuttuvan, meidän täytyy muuttaa toimintatapojamme. Jotta mainostaminen muuttuisi, tulee yrittäjille tarjota myös mahdollisuus toimia toisin.

Me tarjoamme vaihtoehtoisen ratkaisun. Sellaisen, joka ei vääristä ihmistä tai sitä, miltä elämä tuntuu.

 

Sinun mainoksesi voi olla merkki muutoksesta. Sinun valintasi voi olla kannanotto.

Ole rohkea. Laita viesti, tavataan.

linda@luomaailma.fi  tai effiina@luomaailma.fi

 

PS. Tutustu ”Käsittelemättömät asiat” – vaihtoehtokampanjaamme tästä.