KIRJEITÄ YSTÄVILTÄ: SONJA UOTILA

Heti Luo Maailman perustamisesta lähtien olemme saaneet tehdä töitä hemmetin hyvien tyyppien kanssa. Sellaisten ihmisten kanssa, joilla on halu ja kaikki mahdollisuudet muuttaa maailmaa. Yksi heistä on Ludicrous Clothingin yrittäjä, ihana ja rohkea Sonja Uotila, jonka kanssa käynnistimme kesäkuussa ”Käsittelemättömät asiat” -kampanjan.

Pyysimme Sonjalta palautetta ja muutaman sanasen kampanjasta, mutta saimmekin vastaukseksi näin ihanan viestin. Julkaisemme sen tässä hänen luvallaan.


”Yrittäjäksi ryhtyminen vaatii tietynlaista mielenlujuutta.”

Ja mä luulin, että se riittäisi.

Keväällä starttasin uutta bisnestä ja tajusin pian itsestäni, että pitkälle en pötki ilman tarkoituksen tunnetta. Onneksi tein jotain, mitä suosittelen vahvasti muillekin – puhuin ääneen epävarmasta fiiliksestä ja haasteista. Onneksi tajusin avata suuni Effiinan ja Lindan kuulleen. Muistan kuinka kerroin heille, että nyt on sellainen fiilis, etten tiedä mitä tehdä. Missään ei tuntunut olevan mitään järkeä. Olin ihan lukossa. En tuntenut tarkoituksen tunnetta työssäni. En halunnut olla vain verkkokauppias. Tahdoin saada aikaan muutosta.

Jestas, miten hyvin Linda ja Effiina pystyivätkään lukemaan minua ja oivaltaan rivienvälistä arvopohjaani. He esittelivät minulle ”Käsittelemättömät asiat” – kampanjan ja missio oli selkeä.

Vaatteilla leikkiminen on lapsesta asti viehättänyt minua. Alle kymmenvuotiaasta asti olen tuntenut itseni vähän ulkopuoliseksi, koska lainasin veljeni vaatteita kouluun. Niissä oli vaan niin pirun paljon enemmän asennetta kuin omissa vaatteissani. Vaatteilla pystyin viestittämään itsestäni todella naisellista kuvaa, todella anarkistista kuvaa tai rentoa ja hippimäistä vaikutelmaa. Kaikki oli kiinni siitä, mitä aamulla halusi laittaa päällensä. En koskaan ole osannut lokeroida itseäni vain yhteen laatikkoon.

Pukeutuminen on aina kiehtonut minua ja aikuistuminen toi mukanaan myös ajatuksia siitä, miten isot vaatejätit vaikuttavat myös kehonkuvaamme ja itsevarmuuteemme – siihen ”miltä meidän pitäisi näyttää”.

Yritysten pitäisi ottaa enemmän vastuuta siitä, millainen heidän vaikutuksensa on yhteiskunnassa. Käsittelemättömät asiat -kampanja puhuttelee yritysten viestintävastuuta kauneudesta ja normeista. Nyt jälkeenpäin pohdiskellessani tuntuu siltä, että Linda ja Effiina todella näkivät minussa sen tytön joka pukeutuu joskus veljensä vaatteisiin ja välillä äidin juhlahameisiin – hyväntahtoisen kapinallisen. Anarkistin, jolle oli tullut mitta täyteen.

Nyt on meidän vuoromme viestiä sitä, mikä on oikeasti kaunista ja normaalia.

Effiina ja Linda, pystyitte kuuntelemaan minua ilman egoa, oletuksia tai muuria, joka niin usein sielua luulee suojelevansa. Uskon vahvasti, että sellaisesta vuorovaikutuksesta syntyy jotain aitoa ja kestävää.

Kiitos! Ilman teitä ei olisi olemassa tätä kampanjaa ja muutoksen tuulia. Nyt todellakin luodaan maailmaa.

P.S. Ainiin, se tarkoituksen tunne. Minulla kesti 25 vuotta uskoa sitä, kun sanoin itselleni ”Jestas mä oon kaunis ja niin oot muuten säkin.” Se on ihana fiilis ja sitä haluan jakaa eteenpäin muillekin.


 

Tutustu ja lue lisää Ludicrous Clothingin ja Luo Maailman yhteiseen ”Käsittelemättömät asiat” -kampanjasta täältä: luomaailma.fi/kasittelematon

Leave a Comment

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *