//// KÄSITTELEMÄTÖN


Luo Maailma suunnitteli tamperelaiselle Ludicrous ClothingilleKäsittelemättömät asiat”  kampanjan.

Tällä sivulla kerromme kampanjan kertomuksen.


Linda Huhtinen, kampanjan suunnittelija:

Epärealistinen ihmiskuva sairastuttaa.  Minä vihasin kehoani joskus niin paljon, että päätin lopettaa syömisen. Tapaukseni on tyypillinen. Edustan sitä isoa ryhmää, joka sairastui peilikuvaansa katsellessa. Sitä ryhmää, joka ei hyväksynyt itseänsä ja halusi lopulta jopa kuolla itseinhonsa vuoksi.

Media ei ole yksinään syypää syömishäiriöihin. Emme voi kuitenkaan kiistää, etteikö iso osa ulkonäköön liittyvistä käsityksistä kulkisi luoksemme juuri mainosten ja viestintävälineiden kautta.

Olen entinen anorektikko ja nykyinen viestinnäntekijä. Siksi tunnen usein syyllisyyttä, mikäli työtehtäväni liittyvät mainoksiin. Minulle mainontaan liittyvä epäeettisyys on pahimmillaan sairastuttava vitsaus, joka paitsi esineellistää, myös ylläpitää kuvaa ihmisestä, jota ei oikeasti edes ole olemassa. Tuotteita myydään liian usein ihmisen kustannuksella.

Me halusimme luoda kampanjan, jossa vaate kuvataan ihmisen päällä sellaisenaan – täysin muokkaamattomana ja ilman valoilla tai väreillä luotuja hienosäätöjä. Me halusimme tehdä mainoksen, jossa tuotetta ei tarvitse myydä ihmisen kuvitteellisella virheettömyydellä.

Jotta voisimme seisoa sanojemme takana, asetuimme itse näihin kuviin. Ensireaktioni oli huvittava: aluksi minua ahdisti ja hieman inhottikin kuvat, joissa näin käsittelemättömät kasvoni. Vähän ajan kuluttua silmä kuitenkin tottui kuviin ja aloin jopa pitää niistä.

Mitä pidempään kuvia katselin, sitä enemmän tulin sinuiksi niiden kanssa. Se on hyvä merkki. Ehkä yhteiskunta oppii sopeutumaan siinä missä yksilökin. Ehkä tuhansien ja taas tuhansien muokkaamattomien kuvien jälkeen silmämme tottuvat siihen, mihin niiden olisi pitänyt jo kauan sitten tottua. Oikeaan, käsittelemättömään ihmiseen.

Käsittelemättömyytensä näyttäminen ei ole itsestäänselvyys. Se on pelottavaa ja vaikeaa, joskus jopa hieman häpeällistäkin. Sen ei pitäisi olla niin.

Näissä kuvissa näytän juuri siltä, miltä näytän peiliin katsoessa.

Nykyisin minä pidän näkemästäni.

 


Effiina Jalonen, kampanjan suunnittelija:

Minun silmissäni luonnollisuus on kaikista kauneinta. Silti koen päivittäin alemmuudentunnetta kohdatessani netissä ja bussipysäkkien mainoksissa täydellisiä vartaloita – muokattuja ja filttereiden läpi suodatettuja epätodellisia kuvia siitä, millaisia meidän kaikkien tulisi olla.

Tutkimusten mukaan joka kymmenes suomalainen tyttö kärsii syömishäiriön oireista nuoruusiän aikana. Itse sairastuin syömishäiriöön juuri siitä syystä, että koin olevani väärän näköinen ja kokoinen – liian pulska ballerinaksi. Kieroutunut mieleni ajatteli, että olen parempi ihminen laihempana. Ilman ulkopuolelta tulevia epärealistisia määritelmiä kauneudesta olisin ehkä osannut olla itselleni armollisempi.

Kampanja merkitsee itselleni muutosta – rohkeutta olla oma itsensä aikana jolloin someen ei julkaista mitään ilman filtteriä. Miksi meidän tulisi piilottaa itsemme? Miksi minun pitäisi olla jotain muuta kuin sitä, mitä jo olen?

 


Lisätiedot ja kyselyt: linda@luomaailma.fi / effiina@luomaailma.fi

050 551 4336


KAMPANJAN KUVAT:

Tämän kampanjan kuvat ja tekstit on lahjoitettu kokonaisuudessaan Ludicrousin käyttöön.  

Klikkaa kuvaa nähdäksesi ne suurempana.

 


Luo Maailma tarjoaa erilaisia ja erikoisia ratkaisuja luomiseen ja asioiden ilmaisemiseen. Mutta ylitse muun: me tarjoamme vaihtoehtoisen ratkaisun. Sellaisen, joka ei esineellistä, provosoi tai tarjoa vääristeltyä kuvaa elämästä.