Juicen syntymäpäivänä 19.2.2018

Juicen letkautukset kootaan kirjaksi – suomalaisilta pyydetään tarinoita ja muistoja

Juice Leskisen ominaispiirteisiin kuului sanoilla leikittely, sekä salamannopea reagointikyky. Erityisesti Leskisen keikkojen välispiikit ovat jättäneet syvän muistijäljen musiikin ystäviin.

Juicen Kirjaston Tuki Ry kerää kevään 2018 aikana talteen Juicen letkautuksia, sitaatteja, sekä muistoja Leskisen sanankäytöstä. Muistot kokoaa yhtenäiseksi kokoelmaksi tamperelainen kirjoittaja Linda Huhtinen.

• Juicen letkautukset ja oivallukset ovat jo itsessään oma taiteen lajinsa. Toisaalta, ne kertovat myös omin sanoin siitä, millainen ihminen Juice oli. Uskon, että näiden sitaattien kokoaminen yhtenäiseksi kokoelmaksi takaa viihdyttävää lukemista, sekä tärkeän matkan suomalaisen sanataiteen ja kielenkäytön maailmaan, Linda Huhtinen kertoo.

Muistoja kerätään sähköisen nettilomakkeen, sähköpostin, sekä sosiaalisen median kautta. Muistoja, tai yksittäisiä lauseita voi lähettää koko kevään ajan.

• Juicen Kirjastolla kuullut kertomukset osoittavat, että lähes kaikilla on jokin muisto Juicesta. Hyvin usein nämä muistot liittyvät Juicen heittämiin kommentteihin ja hänen tapaansa käyttää sanoja. Tähän kokoelmaan kerätäänkin juuri näitä sitaatteja, sekä lyhyitä kertomuksia, Huhtinen sanoo.

Ensimmäiset klassikot on jo kirjoitettu talteen. Kun eräs tuttu artisti tarvitsi riimitysapua, soitti hän studiolta Leskiselle ja kertoi olevansa Hesassa tekemässä uutta levyä. Tähän Juice vastasi välittömästi: ”Niin – ei Hesaan kannata vanhaa levyä mennä tekemään.”

Kokoelman kerääminen aloitetaan virallisesti Juicen syntymäpäiväjuhlissa, Juicen Kirjastossa Tampereen Tampellassa, 19.2 klo 18:00. Tilaisuuteen on vapaa pääsy.

Juice-muistojen lomake ja nettisivut: www.luomaailma.fi/juice

Lisätiedot:

Linda Huhtinen / linda@lindahuhtinen.fi / 050 551 4336